söndag 6 mars 2011

Kopparbältet.

Kl 06.00 i tisdags rullade vår buss ut från busstationen i Lusaka och fyra timmar senare anlände vi till Ndola. Vi checkade snabbt in på en lodge och tog en promenad i stan. Åt lunch och några semesteröl på det och sen hem till lodgen igen. Sen började regnet och vi blev kvar där hela kvällen men hade det så där bäst som vi alltid har det så det gick ingen nöd på oss.

Nästa dag for vi till platsen där Dag Hammarskjöld kraschade. Det var speciellt att åka dit. Blev nog lite tagen av sammanhanget och gillade verkligen guiden som var full av konspirationsteorier och verkligen brann för sitt arbete.
Det var fint. Något som inte var fint var statyn de hade av Dag. Ingen hit alltså. Gudien förklarade att de tidigare haft en kopparbyst av honom men att den blivit stulen. Dock ska de ordna en ny till 50-årsjubileet i år.

Nästa dag tog vi bussen till Kitwe. Vädret var fantastiskt och vi promenerade runt även i denna stad. Så lugnt och skönt där uppe i Kopparbältet! Man kan gå utan att få någon uppmärksamhet. Riktigt trevligt. Däremot var bristen på koppar påtaglig. Jag hade nästan väntat mig gatustånd med massor med kopparprylar. Men icke. Kanske missade vi marknaderna men ändå. Inte nån koppar så långt ögat nådde. Typ.
Vi for tillbaka till Ndola på fredagen och hade en ganska så lysande kväll där. När barnotan slutar på 300 000 kwacha så har man haft väldigt roligt!
Lite tungt i huvudet nästa dag när vi tog bussen tillbaka till Lusaka... De här dagarna var verkligen det jag ville och behövde.
En fin resa med min närmsta vän i det här landet, eller kontinenten för den delen. Bästisresor är bra grejer!

Har slängt ihop en liten video med bilderna från resan. Nu är det väl inga som är direkt från själva städerna, någon måtta med turistandet har det fått vara. Men jag hoppas ni gillar det ändå!

2 kommentarer:

  1. Du får nog ta och bjuda in den här John till GBG inom kort. Eller ja, när sommaren har kommit och jag har kommit hem så jag får träffa honom. Han verkar vara en trevlig prick.
    Status i Mexiko är, lite söndagsmätt och söndagsberusad. Halvtidsprov i kommande vecka och jag är lugnare än någonsinn. Mañana mañana har kommit till mig! Idag har jag köpt två herrskjortor och planerat liten roadtripp i California. Yej. Puss

    SvaraRadera
  2. Mycket trevlig prick! Och visst kommer han till Götet, nåt annat vore hemskt tråkigt.

    Skönt med lugn inför prov, Mexiko har bra inflytande på dig!

    Puss och kram

    SvaraRadera