lördag 19 mars 2011

Hemresan.

Nu är jag i Göteborg! Solen skiner och livet leker!

Tänkte berätta lite om hemresan nu. Den började ju då med en taxiresa till Lusakas flygplats. Väl där gick jag igenom säkerhetskontrollen och checkade in. En av mina väskor vägde 1.5 kg för mycket men jag behövde inte betala nåt för det. Fint! Sen när jag kom upp till gaten så kom det en flygplatspersonal och frågade om jag skulle med british airways? Ja, det skulle jag ju. Kom! säger han och skyndar mig till att borda planet. Jättetidigt.





Solen har då slutat skina efter att ha hälsa på mig ordentligt den morgonen.

Vi lyfter sedan en halvtimme före utsatt tid och planet är ganska så tomt. Jätteskönt.



Och sen påbörjas då en 10-timmarsflight till London. Jag såg två filmer: Black Swan och Love and other drugs. Däremellan lyssnade jag på musik, dåsade och vräkte mig på mina två platser. Grymt skönt att inte sitta bredvid någon.



Det blev en del cola.



Det var jättesoligt ovan molnen.

Och vi flög och vi flög. Det roligaste med att flyga på dagen var att jag kunde ju faktiskt kolla ner på Afrika.



Kartan med en rörligt plan som visar var man befinner sig är rolig.



Tänk, här flyger jag över Kongo!

Sedan landade vi på Heathrow före utsatt tid och det är då 10 grader varmt och vår. Riktigt positiv känsla.
Nästa plan var ju lite mindre och fullt med fulla engelsmän och danskar.
Landade sedan på Kastrup och där möts vi av SNÖ! Frustar och fryser och drar tröjan närmare kroppen och beger mig till bagagebandet. Står där och tänker, undrar vems väska som kommer först?
Och tror ni inte att den som först tronar på bandet är min fina stora lila väska! Ett par minuter senare kommer min ryggsäck så nöjd knallar jag bort och köper en tågbiljett. En kvart senare är jag på väg mot Malmö på ett kallt och tomt öresundståg. Kallt kallt. Ovant!
Framme i Malmö möter min kompis mig och vi tar bussen hem till honom. Det var slaskigt och mörkt och lite eländigt men det spelade ingen roll för jag var framme i Sverige och allt hade gått bra.

Natten gick väl lite knackigt så, svårt att sova. Ivern över att snart vara i Göteborg var stor! En liten liten frukost och sen buss igen till centralen där jag snart klev på tåget mot Göteborg.
Mitt leende gick från öra till öra och pirret var totalt. Snart skulle jag få träffa min bror!
Väl framme i Göteborg kliver jag av tåget, baxar av min 24.5-kilosväska och får syn på brorsan. Han ser inte mig. Men sen vrider han på huvudet och får syn på mig.
Jag kan inte beskriva känslan att få krama om honom. Skyllde darrigheten på kylan men det var hjärtat som nästan hoppade ur kroppen av lycka.

Sedan spårvagn hem och jag hade bara hunnit vara hemma en kort stund innan det ringer på dörren och där står lilla moster Eva!
Så underbart att komma hem till detta mottagande. Så himla fint.

Eva stannade bara en kort stund, vi ska ses snart igen, såklart! Sedan var det bara härligt häng med bror som gällde. Vi åkte och kompletteringshandlade litegrann sedan var jag så snurrig och virrig att jag fick gå och lägga mig.
Väl vaken igen så började han laga mat, fisk och potatis, precis vad jag önskat mig. Otroligt god middag och otroligt gott sällskap.

Vi hade den syskonkväll vi så länge längtat efter och det var så himla roligt. Underbart!

Nu ska vi snart äta frukost och sedan åka till kyrkogården och göra lite fint.
Det är härligt att vara hemma även om jag inte riktigt fattar det än.

Nu börjar brorsan med frukosten som består av stekt potatis, stekt ägg och en balja te. Bra när man är lite....dagen efter så att säga. Hihi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar