fredag 11 februari 2011

Sjukdom.

(Här kommer en liten sjukdomsberättelse men jag kan redan här avslöja att det inte är någon fara med mig. Så ni behöver vara nervösa när ni läser. Kanske speciellt du, lilla moster. )

Jag har varit hängig i veckan. Lite förkyld men mest yr. Yr och illamående. Först trodde jag att det kanske var uttorkning. Jag blir snabbt yr när jag inte dricker ordentligt. Så jag drack och drack, men kände ingen förbättring.
Så nu den fjärde dagen av yrsel, så pass illa att jag inte kunnat plugga för det varit för svårt med koncentrationen så var det dags för läkarbesök.

Malaria är ju det man tänker på först. Men jag har haft malaria och minns allt hur otroligt sjuk jag var, med hög feber, frossa och allt. Så jag trodde väl inte att det var malaria, jag har inte haft feber nämligen.
Sjukhuset jag besökte är privat och kallas "chinese hospital", fast det heter nåt helt annat. Men antar att det är kinesiska ägare. Som till så mycket annat här... Nåväl.
Det ser ganska lustigt ut, förresten, väldigt färgglatt. Jag fick komma in med en gång, träffade först en undersköterska som tog blodtryck (godkänt), temperatur (36.4) och min vikt (godkänd). Sedan fick jag träffa läkaren som pratade lite med mig, om malaria och Afrika. Jag berättade för honom att jag inte är ny här direkt och känner till riskerna med malaria och så. Äter ju inte malariaprofylax, vilket han tyckte var rätt klokt trots allt.
Han log, tittade på mina händer, han var inne på att jag kanske är lite anemisk. Men nä, inte såg jag blek ut tyckte han.
Sedan gav han mig tre alternativ som han trodde på, förutom blodbrist,:
1. Malaria
X. Graviditet
2. Urinvägsinfektion

Spännande! Tyckte jag inte alls. Men iväg till labbet där en sjuksköterska tog emot och tog lite blod och gav mig en pytteliten kopp att kissa i. Han sa inte ett ord mer än vad som var nödvändigt. Omöjlig att skämta med.
Hur som helst.
Tillbaka till väntrummet utanför läkarens rum. Väntade en stund och blev sedan inkallad. Han gick långsamt igenom mina provresultat, det ena efter det andra negativt eller med bra värden. Hade faktiskt helt okej hb-värde. Gött.

Vad var det med mig då?
2. Urinvägsinfektion

Antibiotika utskriven och med rekommendationer om vila och stort vätskeintag, men ingen alkohol. Drick massor och vila ännu mer. Typ.
Jag har nog aldrig haft urinvägsinfektion förut tror jag. Och tycker allt att det är lite konstigt att jag inte hade några av de klassiska symptomen, att man springer och kissar hela tiden. Hm. Men men.
Jag äter nu nån slags monster-bredspektrum-antibiotika så vad det än är jag har ska väl bli utslaget. Och så även jag. Är ju onekligen väldigt läkemedelskänslig så förbereder mig på ett par svettiga dagar men sen ska jag väl må bättre än nånsin!



Kolla märket! Glenmark. Indisk antibiotika med 'svenskt' namn. Tryggt.

Ingen oro. Se, vad duktig jag är. Går till sjukhuset och allt. Guldstjärna!
Priset förresten, 120 000 för att träffa läkaren. 280 000 för lab-proverna och
75 000 för medicinen. Vad kan det vara...dryga 700 kronor?
Inget för gemene zambier med andra ord.

4 kommentarer:

  1. Jag fick urinvägsinfektion i höstas, orkade/ville/vågade inte gå till doktorn(då jag fortfarande endast kunde beställa en öl på spanska) Då googlade jag lite o med Fass + amerikanska sidor som säljer generiko från Mexico hittade jag min medicin. Sen på apoteket så behövde man recept, men jag sa bara att jag hade ett i Sverige, så gick de bra..

    Spännande!

    Krya på dig! Puss

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan göra så här med, utan problem. Fast det mesta är inte ens receptbelagt så folk knaprar antibiotika till höger och vänster. Illa.

    Tack tack, hoppas vara på benen senast imorgon!
    Puss.

    SvaraRadera
  3. Något så trist som att vara sjuk kan bli ett spännande blogginlägg :)

    Get better! Kram.

    SvaraRadera
  4. Precis, allt nytt är en form av erfarenhet! Så har man gjort det också, sökt privat vård i Zambia...liksom.

    Tack, jag jobbar på det! Som sagt, imorgon, då ska jag vara pigg igen.
    Kram!

    SvaraRadera