onsdag 23 februari 2011

Onsdag.

När Emma och jag reste i Ghana så fick vi smeknamnen Onsdag och Fredag. Detta grundades i att man i Ghana ofta kallas för den veckodag man är född. Varje dag har även särskilda egenskaper som man då har. Föddes man på en Onsdag så är man "vild" och på en Fredag "busig". Och såna är vi ju, lätt! Hehe.
Måndagsbarn (som vi dessutom båda är på riktigt) är plikttrogna, hårt arbetande, Tisdagsbarn är fegisar, torsdagsbarn är flirtiga, lördagsbarn är...hmm..vad var det...energiska kanske? Och söndagsbarn är givetvis rättfärdiga.

Jag saknar Emma så mycket. Hon är min Afrika-vän så att säga, och så mycket mer än så förstås. Vi träffades när vi läste Afrikastudier B och har sedan dess haft en alldeles speciell och underbar vänskap. Resan i Ghana etablerade den för gott. Det är Onsdag och Fredag, som vi blev i Ghana och som vi fortsätter genom livet.

Älskade Onsdag! Lucky Dube är stor här i Zambia. Han är ju för evigt förknippad med Ghana för mig och det gör mig så glad att höra honom på radio. Jag längtar så efter att träffa dig på Vasaplatsen i mars och gå och fika eller dricka öl på Skål. Jag blir tårögd av lycka av att tänka på att få se dig igen. Ses snart!



En resa, en strand och en vän. Lycka.



...och en regnskog. Ännu roligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar