fredag 18 februari 2011

¡Revolución!

Ingen revolution på gång, men ikväll blir det drinkar på ¡Revolución! En mexikansk restaurang. Har nog nämnt den tidigare i bloggen. De har grymma mojitos och det man sitter ute under lyktor i träden och har det fint.

Idag har varit en dag av tålamodsprövning. Jag har varit på Immigration. Mina visumdagar gick ut i decemeber men innan de gjorde det ansökte jag om ett så kallat temporary permit. Detta ska enligt immigration själva ta mellan 30 min och 2 veckor att få. Jag har inte fått det än. Känner ingen som fått det på kortare tid än 3,4,5 månader... Och hela det stället är så rörigt. Det är sällan jag nästan får brytet över att saker går långsamt och onödigt omständligt men det kontoret pressar mig. Orkar inte ens beskriva vad det är som är så bökigt men jag var där ett par timmar i alla fall. Kvinnan som till slut hanterade mitt ärende förstod inte alls varför jag inte fått mitt tillstånd ännu och var ovillig att stämpla mitt pass förrän hon visste varför. Ingen visste varför...kom de fram till till slut. Hon stämplade in dagar fram till den 25e mars, tack tack. Men jag måste fortfarande återvända dit för att hämta ut mitt permit. För det ska vara klart vilken dag som helst. Jaa...just det.
Så länge jag kan lämna landet utan problem så är jag tacksam. Och gärna få återvända en dag också...

Den andra tålamodsprövningen är vårt internet som är så segt att det saknar motsvarighet. Kan inte ens kolla min mail. Men bloggen har jag lyckats komma åt. Märkligt.

Lägg till en sömnlös natt och det kanske är begripligt varför jag är lite gnällig.
Men en trevlig sak som hänt är att jag slipper tillbringa natten på Kastrup!
Frågade helt enkelt den person jag känner i Malmö om jag fick sova på hans soffa, och tänka sig, det får jag! Så snäll är han.
Så jag kan helt enkelt få en natts sömn i Malmö och sedan ta tåget till Göteborg ett rimligt klockslag och återvända hem något fräschare än efter en natt på flygplatsen.
Det känns väldigt bra! Då kan jag ju ägna mig åt roliga saker när jag inte behöver sova bort hela min första dag åter på hemmaplan.

Ha en skön helg! För mig blir mest plugg men också lite förströelse, som sig bör. Drinkar ikväll, kanske middag imorgon och på söndag ska jag köpa lite presenter. Och en extra resväska, det kommer att behövas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar