torsdag 2 juni 2011

Långt.

Det är nästan omöjligt att inte tänka på ehec när man har med gurkor att göra i dessa dagar. Men det här är en svensk gurka (står det på den i alla fall, sen vet man ju inte) så det ska väl vara lugnt. Vad dricker jag då den här strålande frukosten? Chaite med skummad mjölk. Men jag kom på det där med mjölk och skumning lite sent så blandningen blev sådär lyckad. Väldigt vitt lock! Men gott, helt klart.

Röd dag idag och alla är lediga. Själv sitter jag och skriver på en hemtenta som handlar om företagsansvar. Mer specifikt skriver jag om det holländska företaget Trafigura som 2006 dumpade giftigt avfall i Abidjan i Elfenbenskusten. Runt 16 personer dog och tusentals skadades. 100 000 personer fick söka läkarvård.
Självfallet slår Trafigura ifrån sig anklagelserna och menar istället på att 1) avfallet var inte giftigt 2) det var inte de själva som dumpade utan företaget som de anlitat för hanteringen av avfallet.
Det må så vara (att det inte var Trafigura som aktivt dumpade avfallet) men det är fascinerande att läsa deras egen rapport om vad som hände. När man uttrycker sig som så att "även mjölk anses giftigt i fel miljö"...ja...då har man inte mycket att komma med, eller?
Eller det kanske är så ingenjörer uttrycker sig? Vad vet en samhällsvetare som jag om det. Hum hum.
Ägaren av ivorianska Tommy Ltd, de som tog emot avfallet och dumpade det på öppna platser runtom Abidjan, dömdes till 20 års fängelse bland annat för dråp.
Men giftigt, det var det inte. ?
Det är lätt att se djävulen i såna här enorma företag som arbetar med olja och annat. Men så enkelriktad försöker jag hålla mig ifrån att vara. Svårt.
Trafigura framhäver att Abidjan är en modern och välfungerande hamn, inte alls någon bakgård i underutvecklade Afrika som media gärna vill framställa den som... Det är förmodligen helt sant. Men ändå. Anledningen till att de lämnade avfallet där var för att det var mycket billigare än i Amsterdam där mottagaren höjde priset något enormt efter att ha undersökt avfallet. Det var så giftigt (nej, inte enligt Trafigura då men mottagaren i Amsterdam) att de krävde bättre betalt för att hantera det. Men i Abidjan fick man ett jättebra pris. Och då är det kanske enklare att strunta i hur det kan vara så billigt.
Jag är väl inte bättre själv. Köper billiga skor och kläder som förmodligen kommer från ganska taskiga förhållanden. Så är det ju.
Svår grej det där.
Trafigura har betalat en del för sitt misstag. 198 miljoner US dollar till Elfenbenskusten, förlikning, och sedan någon miljon euro, som de dömdes till att betala av en holländsk domstol, som jag inte vet exakt vart de hamnade. Men skyldiga, det var de inte. De vill bara hjälpa till. Just det.

Från det ena till det andra. Jag klippte mig igår hos Camilla på Junkstyle. Jag sa: gör vad du vill. Och då valde hon att typ behålla den stil jag hade fast med rejäl genomklippning.
Så det är fortfarande långt och bohemiskt. Skönt va? Jag vet att en eller två höll andan för att jag skulle göra nåt radikalt och helt enkelt kapa en bit av Hippie-Sanna. Men icke!

Om någon tycker att det ser lite smultronblont ut här, mitt hår, så är det bara en illusion.



Här sitter jag vid vår "Oscar Wilde"-tavla som tappat sitt glas och är vattenskadad sen länge. Men det ger den ju bara mer karaktär. Patina. Jojomen, så är vi uppfostrade!

Titta, jättelångt fortfarande. Och rakt efter noggrann genomgång med fönen. Så här rakt är det verkligen inte annars.

Och det här inlägget blev också långt. Jösses.

3 kommentarer:

  1. Fina håret. Roligt. Nu borde vi vara fina tillsammans. Verkligen. puss

    SvaraRadera
  2. Ja! Men när blir det nästa gång? Stockholm?
    Puss och kram

    SvaraRadera
  3. Långt bort, men ändå rätt så snart. Det blir fint. Puss

    SvaraRadera