tisdag 28 september 2010

Gårdagen.

Igår bytte jag hotell och hamnade på ett som var väldigt annorlunda mot mitt första. Det första var alkoholfritt (!) till exempel. Det sparade mig nog några kwacha förstås... ;) På kvällen fick jag specialgjord vegetarisk mat (pasta med svamp och ost, jättegott) och spenderade en del tid i baren. Det är härligt att ta några öl efter en lång arbetsdag. Jag jobbar 8-17 varje dag (vilket är långt för mig som är van vid studentlivet) utom fredagar då vi slutar vid två. Så igår, ett par öl i baren i sällskap av britter och sydafrikaner. De gissade att jag var från Nya Zeeland vilket var ganska roligt tyckte jag (inte första gången det händer). Som svensk tar man det som ett gott betyg på ens engelska!
Sen slocknade jag vid tiotiden för att gå upp vid sex för att åter packa mina grejer och ta dem med till kontoret. I eftermiddag flyttar jag till Marias hus. Hon ska till Sverige på SCC-möten i tio dagar så jag får låna hennes rum under den tiden. Fast det blir ju bara fram till lördag eftersom jag då flyger till Zimbabwe.
Vad som händer sen är lite oklart men det är inte omöjligt att jag blir kvar där. Men som sagt, vi får se. Det vore roligt att bo där dock, hon har en hund! En liten vit fluffig herre, korsning malteser & pudel :) Huset är fint också, stort kök och en uteplats med grill.
Jag trodde aldrig att jag skulle längta så mycket efter att få laga mat men nu gör jag det. Främst för att kunna fixa ordentlig vegetarisk mat. Det finns en gräns för hur mycket ägg man kan äta, haha :) Men bra att det finns det alternativet förstås. Annars är det mycket kyckling och en del kött som finns tillgängligt. Har förstås inte varit ute på så många ställen och ätit än så har inte kunnat scouta fiskutbudet riktigt.
Runtom jobbet finns det heller inga direkta lunchställen på bekvämt avstånd så det kommer att bli matlåda vilket ändå känns bra. Att tvingas ta med egen mat kommer ju att göra att min budget håller mycket längre. Har planer på saker jag vill göra när jag "ändå är i Afrika" och de kommer att kosta.
Min chef här, Anna, har erbjudit mig att gå hem till henne på lunchen och laga mat om jag vill. Hon bor extremt nära kontoret. Snällt!
Det här med mat är en ganska stor grej när man är vegetarian (eller iaf inte äter kött). Men oroa er inte där hemma, jag får i mig näringsriktig mat! :) Den enda kommentaren jag fått från zambier är; Om du äter ägget, varför äter du inte kycklingen? och om det är en religiös grej att inte äta kött. Annars ingen direkt diskussion.
Ikväll får jag i alla fall laga middag. Det ska bli trevligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar