torsdag 28 oktober 2010

Jobb.

Fem veckor alltså. Wow, tiden går ganska fort alltså... En fjärdedel av min praktik är genomförd och det börjar bli dags att tänka på uppsatsämne. Har ju några idéer men har inte bestämt mig för något än. Tanken är ju att jag ska göra mina efterforskningar här och sen skriva klart uppsatsen i Sverige. Kommer nog att bli lite tight om tid vilket ju talar för att det är en väldigt god idé att komma igång med uppsatsen snart. Men det är ju inte så lätt att hitta tid och ork till det, jobbet tar sin beskärda del och sen vill jag ju ha lite fritid också...ju. :)

Det blir en del jobb nu med partnerorganisationen som är en paraplyorganisation. Jag följer med till deras partners och deltar i intervjuer, fokusgruppsdiskussioner och så vidare. Några fältbesök har det blivit och även om de ställen vi besöker är de som lyckats, tex ett område där Habitat For Humanity har byggt drygt 100 hus i Lusakas utkanter och därmed skapat bostäder åt ungefär 500 människor. Det är ju positiva händelser som behövs när man möter de som kämpar något oerhört under svåra förhållanden. Var på ett barnhem igår där 75 % av barnen är HIV-positiva och själva organisationen kämpade för att få matbidrag till de 750 barn som besöker dem varje dag (de flesta av dem bor med en farmor eller annan äldre, kvinnligt släkting men kommer till skolan varje dag där de får mat och medicin). Jag pratade en hel del med föreståndaren och han var oerhört stolt, med rätta!, över att den första kullen barn som de haft nu började titta på att läsa vidare på universitetet. Det han var mest bekymrad över var hur de skulle få råd med det, men han var hoppfull. Det går att skapa bättre liv även under riktigt svåra förutsättningar. Men det krävs resurser, både mänskliga och monetära.

1 kommentar:

  1. Hej! Det verkar som du har en spännande tillvaro. Hur ser det ut med bibliotek och biblioteksverksamhet i Lusaka?

    Kyligt vintriga men soliga hälsningar
    Tobias

    SvaraRadera