onsdag 13 oktober 2010

3 veckor.

I måndags fick jag mitt första riktiga uppdrag så att säga. Att skriva en rapport om veckan i Zimbabwe. Det var trevligt att äntligen få nåt konkret att göra, att liksom producera något. Fick dock inga vidare instruktioner om hur den skulle utformas, omfång eller liknande men jag skrev ett par sidor och hoppas nu att det var nåt i den stilen som önskades.

Annars är det mest bara varmt just nu. Hela veckans väderprognos säger 38 grader på dagarna. Alltså, det är verkligen väldigt varmt. Speciellt då kontoret inte är så välventilerat och vi mäter ungefär 32 grader där. Man är väl inte som kvickast i hjärnan under de förutsättningarna direkt... Men efter klockan fem, när det är dags att gå hem från jobbet, då är luften så underbart ljummen och den korta tid man har innan solen går ner är helt enkelt hur ljuvlig som helst. Att titta på den intensiva, snabba solnedgången är en vardagsnjutning som heter duga. Sen är kvällen förstås fortfarande ljummen och skön..igår var det 28 grader när jag gick hem till Erica och det kändes faktiskt lite svalt... :)
Livet är enkelt här. Trivsamt. Jag är dessutom inte längre lika genomtrött på eftermiddagen även om jag fortfarande vaknar klockan sex på morgon. Börjar väl acklimatisera mig liksom. Idag är det tre veckor sedan jag lämnade Sverige. Det känns som om det var längre sen...samtidigt som jag ännu inte riktigt sett Lusaka city i dagsljus. Kabulonga district där jag bor är liksom en helt egen värld med fina hus, många kontor och så. En bit ifrån stan är det onekligen, så man lever liksom i en annan värld så att säga. Till helgen blir det nog av i alla fall, om det inte dyker upp någon rolig utflykt förstås!

Helgen har jag nog inte berättat om tror jag.. Jag kom ju hem igen i lördags och eftermiddagen ägnades åt familjehäng hemma där jag nu bor och sen var John och jag ute och drack öl med Viktor. Genomtrevlig kväll!
Söndagen slöades det mest men vi kom iväg på bio sen, John, jag och den 12-åriga flickan i familjen. Vi såg Anjaana Anjaani, ett indiskt kärleksdrama. Det var typ 6 personer i salongen och väldigt väl luftkonditionerat. Filmen var inte så dum men kanske lite väl lång. Det är billigt att gå på bio här, på helgerna kostar det säg 40 kr men på vardagarna snarare runt 15 kr. Popcornen är också billiga och goda :) Biografen ligger i ett stort shoppingcenter, Arcades inte så väldigt långt härifrån, men inte så nära att man promenerar dit. Tydligen är det inte så populärt med bio här så det är i princip alltid mer eller mindre tomma salonger vilket ju inte stör direkt.




Försökte ta en bild från bussen (i Zimbabwe) på ett helt gigantiskt Baobabträd. Det var helt galet stort. Synd att det inte syns bättre.

1 kommentar: