fredag 22 oktober 2010

3-dagarshelg

Senaste nytt! Efter en natt i ett rum med lite väl låg standard har jag nu flyttat till ett annat. Nu finns det lås och lampa på det gemensamma badrummet, något som saknades tidigare. Sängen är skönare & finare och golvet är helt och utan kackerlackor... Känns mycket bättre! På lördag eller söndag så flyttar jag tillbaka till det finaste rummet, det med garderober och framförallt eget badrum. Det är en sak att dela badrum tillfälligt men när jag ska känna mig hemma så vill jag nog gärna ha ett eget känner jag. På tal om toaletter och sådant så ska man tydligen fira om man klarat första månaden utan magproblem, så, jag firar! Inga bekymmer alls. Peppar peppar, haha =)

En månad har gått väldigt fort måste jag säga. Livet levs med enkelhet just nu. Att jobba heltid är fortfarande ovant och lite jobbigt speciellt på eftermiddagarna när man suttit i värmen (ja, den har återkommit) hela dagen. Men sen hem, tvätta av sig lite och sen ut på middag med kompisar (oftast) eller bara vara hemma och kolla på serier på datorn, läsa eller lyssna på musik och slappa med en kall öl. Behövs inte så mycket mer. Något jag kommer att sakna när jag flyttar från mitt hostel är promenaden till jobbet på morgonen (och även hem på eftermiddagen så klart). Det tar ungefär en kvart att gå och det är ett så skönt sätt att starta dagen. Jag möter samma människor och hälsar på dem och kanske köper bullar (tänk friterade scones) till fikat på jobbet. Nyttigt värre, hehe! Ja, inte har jag blivit smalare sen jag kom hit inte. Tycker jag äter hela tiden... Märkligt, brukar ju inte vara så hungrig när det är varmt...men å andra sidan är det ett sätt att hålla energin uppe antar jag.

Att vara stammis är verkligen nåt som lönar sig. Jag brukar till exempel åka med samma taxikille om kvällarna och när han tar 20 000 kwacha (ca 30 kr) så tar en vanlig bil ungefär det dubbla. Det kallar jag bra stammisrabatt!

Så livet börjar ordna sig och ibland så pirrar det till i magen när jag promenerar runt i Kabulonga. Tänker att här går jag i Lusaka, Zambia efter att ha velat återvända så många år. Drömmar blir sanna ibland, helt klart.
Dream it. Plan it. Do it. Liksom.

På söndag är det självständighetsdagen vilket innebär att vi är lediga på måndag. Ska bli toppen med en tredagarshelg!

Ha en fin helg kära ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar