söndag 7 augusti 2011

Söndagsmiddag.

Idag har jag ätit det här till frukost&lunch&middag. Ja, så blir det ibland. Och jag har ju fått önskemål om mer matlagning i bloggen men... Tja. Jag lagar helt enkelt inte mat så ofta. Framförallt inte särskilt inspirerad mat. Har så snälla människor i min omgivning som tillräckligt ofta lagar och bjuder mig på mat så varför skulle jag liksom? Bjuda tillbaka tänker ni nu kanske. Men nä. Jag återgäldar på andra vis. Som att vara roligt sällskap i köket. Det är en konstform det med.

Hur som helst. Idag har jag iallafall slängt ihop något vansinnigt avancerat. Eller inte. Men gott. Gott!


Svamp. Champinjoner och några kantareller. Gott så.
Hur stora är inte champisarna? Gudars.

Lök och creme fraiche. Såklart ska det ju vara ekologisk fraiche men vårt tönt-coop har inte alltid ett så bra utbud. Tråkigt.

I med löken i en panna. Låt den bli mjuk. Det är gott. Släng sen ner svampen. Blunda och känn skogsdoften påverka dig så att du blir helt mjuk i knäna och fånglad. Det funkar så på mig i alla fall. Sen drar du i fraichen och kryddar efter smak. Peppar är gott, till exempel.

Salta. Helst med sånt här hemgjort lyxsalt: flingsalt med Karl Johanssvamp som vi fått av Håkan & Tinna. Har du inte något så fint hemma så får det väl duga med vanligt salt. För det ska vara rätt mycket salt ändå. Göttigast så. Allt för att bekämpa söndagsångesten.


Jag kokade pasta till och hade gärna haft lite tja, persilja på kanske. Men ibland är det så mycket söndag att även en sån här lyxfattig rätt får funka precis bara som den blir. Och det funkar faktiskt utmärkt. Men oj vad jag längtar ut i skogen nu. Vill bli mer fånigt glad av dofterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar