fredag 31 december 2010

Livingstone.

I tisdags hoppade Erica och jag på bussen till Livingstone. Sex timmar senare anländer vi för att ganska omedelbart åka på en båttur på Zambezifloden. Det kostade en liten slant men å andra sidan ingick snacks, middag och inte minst dryck. Det blev ett par gin & tonics och öl när vi gled fram längs floden och njöt av vatten och djurliv.





Vi såg massor med flodhästar! Och även några krokodiler, babianer och såklart en hel del fåglar. Riktigt fint.

Nästa dag tog vi oss till Victoriafallen och jag fick se nåt annat än när jag var där i början december. Mycket mer vatten än senast! Det häftigaste var nog ändå att vi blev helt genomblöta när vi stod där i fullt solgass men i ett ösregn skapat av vattenfallen. Inte direkt skvätt utan det bildas liksom regnmoln längs med kanten av fallen som släpper sitt vatten över alla oss som promenerar där. Riktigt cool känsla, att bli genomblöt av vatten från Victoriafallen. Sämre kan man ha det! Kan ju tillägga att det var en väldig varm dag så svalkan var välkommen.




Igår var vi på Livingstones museum som var ett fint sådant och sedan tog vi bussen hem till Lusaka igen. Riktigt skön minisemester.

Alltid när jag upplever något så vackert så känns det som om själen helas och läks lite. Känslan av att stå inför Mosi - oa - Tunya...när vattenmassorna dundrar nerför klippväggen..ja, det är så storslaget att man tappar andan. Och det känns som balsam för min ganska så mörbultade själ och hjärtat mitt som fått sina törnar. Naturen läker och gör livet stort och vackert. ( Människor också, förstås. )

Idag är det då tydligen nyårsafton! Jag får finbesök från Sydafrika. Red kommer och hälsar på och firar nyårsafton. Vi lärde känna varandra när vi bodde på samma hostel här i Lusaka. Han är en rolig och intensiv person och det ska bli riktigt roligt att festa med honom ikväll.

Gott nytt år på er alla! Puss och kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar