måndag 13 december 2010

Ledighet.

Vilken underbar helg! Gjorde inget av de mer praktiska sakerna som var planerade utan det var en helg av häng och härligheter, helt utan förpliktelser. Jag har inte tänkt på jobbet, skolan eller uppsatsen en endaste gång vilket får sägas vara en bra indikation på att jag verkligen varit ledig. Nu är det bara den här veckan kvar på kontoret sen stänger vi för julledighet och öppnar igen den 5e januari. Långledigt! Det ska bli väldigt skönt. När jag sedan återvänder så kommer jag att ha 2.5 veckor kvar av min praktik. Tiden går så otroligt fort att rätt som vad det är så sitter jag i Göteborg och fikar igen. Men en sak i taget, nu är det att njuta av livet här i Lusaka och Zambia som gäller. Vilket är ganska enkelt måste jag säga.

Förra veckan var svenska veckan i Zambia. Sverige firade 45 års samarbete med Zambia och det var en hel del happenings och även gratis visningar av svensk film på bio. Låt den rätte komma in visades och även Maria Larssons eviga ögonblick (och någon till tror jag). Så igår var vi på bio och såg Maria Larssons eviga ögonblick och det var så fint. Tyckte väldigt mycket om filmen och den avrundade helgen så fantastiskt.

Vädret har hämtat upp sig en del och idag skiner solen. Inte jättevarmt direkt men det regnar inte och det är riktigt skönt.
Den enda plumpen i protokollet är att det här är en vecka av avsked. Tre personer som jag tycker jättemycket om (Elin, Caroline och John) lämnar landet. Tungt! John återvänder förstås i mitten av januari och kanske får jag även ynnesten att träffa tjejerna på Zanzibar i början av januari. Med andra ord, det kunde varit värre.
Zanzibar ja, tanken är att åka dit runt nyårsafton (tåg till Tanzania) men för att jag ska kunna göra det måste jag ha fått mitt tillfälliga uppehållstillstånd, annars kan jag inte lämna landet... Så håll tummarna för att byråkratins långsamma vevar rullar på lite snabbare än normalt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar