onsdag 7 mars 2012

Vegan.

Det behöver inte vara jättesvårt att laga veganskt.

Linssoppa gjorde jag igår. Ungefär så här:


Jag kan inte ta kort på mat. Det kan vi konstatera.

Jag hackade en gul lök. Stekte den lite i olja och hällde sen på ett par deciliter röda linser och en näve hackad purjolök. Stekte lite till. Och rörde runt, för sjutton.
På med vatten, och kryddor för mumsig smak. Grönsaksbuljong i nån form är ju smidigt men jag hade ingen så körde på nån rolig kryddblandning "creole"och salt, peppar, socker, chili, balsamvinäger och tomatpuré.
Sen hällde jag i en burk cocktailtomater och lät det puttra med och sen för lite krämighet så körde jag sojagrädde.

Koka försiktigt så går inte linserna sönder totalt. Jag gillar när man ser vad det är fortfarande men självklart kan man mixa ihop rubbet om man vill ha det slätt.
Sen gör jag mina soppor ganska tjocka också, men det är såklart en smaksak.

Mumsa på, veganskt och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar