onsdag 18 april 2012

Hundtokig.

Det är ingen hemlighet att jag drömmer om att ha hund igen. Jag tänker fram och tillbaka, funderar på olika raser men också blandraser. Det upptar ganska stor del av min tankeverksamhet helt enkelt.

Här är några av de raser jag funderar på mer eller mindre jämt, men mest kollar jag nog på blandraser ändå. Men de är ju svårare att lista helt klart. Jag gillar pigga, smarta, självständiga, gärna lite rufsiga hundar med stor personlighet och gott driv.

Dvärgschnauzer. Så klart. 


Min älskade Tyson.
Jag saknar ju Tyson så himla mycket och jag gillar verkligen rasen. Det som talar emot är pälsvården som är lite för omfattande, trots allt, för att vara perfekt för mig. Dock fäller de ju inte vilket är helt igenom fantastiskt. De är så roliga, smarta, kvicka, pigga, med på allt och med stora personligheter och allt det där. Lite skällighet ligger förstås för en del av dem men det är ju inte så besvärligt ändå. De är inga jakthundar, förutom när det gäller råttor men det är ju lugnt. Friska är de också och helt igenom underbara.

Dansk/svensk gårdshund


 Ganska lika dvärgschnauzern i sätt och temperament vad jag förstår. De är också råttjagarhundar och gillar familjehäng och att vara med på allt. De verkar vara hemskt keliga och mysiga samtidigt som de har allt det där pigga och roliga, och självständiga. De har inte någon direkt päls att snacka om men dock så fäller ju den här typen av pälslag till skillnad från trimraser.

Borderterrier


 Har alltid haft en svaghet för de här vovvarna. Så söta, tuffa och ja, många lika egenskaper med ovanstående hundar. Det är dock en jakthund, på riktigt. Det är en klar nackdel. Nu finns det såklart linjer som inte har så mycket jakt i sig men sånt vet man aldrig. Och för mig känns det lite dumt att motarbeta något som finns i rasen naturligt. MEN. De är lyhörda och känsliga så det bör ju inte vara något problem egentligen. Också en trimras vilket är gött.

Rhodesian ridgeback


Åh dessa underbara hundar! Så vackra och kraftfulla. Milda och fina och arbetsvilliga, om man har rätt motivation vill säga. Det är en stor hund det här och ingen som jag egentligen överväger just nu. Men senare i livet skulle det vara en dröm att ha en. Kanske en blandras, växte ju upp med Lurven som var en blandning av schäfer och ridgeback och han var magiskt bra. Det är ingen garanti, jag vet. Men ändå!

Riesenschnauzer



Självklart gillar jag den största av schnauzrarna också! De är så imponerande och vackra och härliga i sättet. Brukshund så det stänker om det men det är ju bara gött! Åh, det skulle vara så coolt att ha en sådan här ståtlig kamrat vid min sida!

Boxer
Foto från krutrut.com
Blir alltid jätteglad när jag ser en boxer. Också en större hund och bruksorienterad. Och inte för nu hur som helst. De så himla glada och roliga och vackra. Dock är de ju inte så friska och det är något som jag tycker är tråkigt, väldigt tråkigt. Men jag är ändå hemskt förtjust i dem. 

Schäfer



Ännu en ras som jag inte tänker mig just nu. Men jag är hemskt svag för schäfrar också. En bra schäfer är en så himla bra hund. Uppvuxen med dem och väldigt präglad av det och ja, vi får väl se vad som händer i framtiden!



Och sen är det en hel hög till men det får vara nog så här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar