fredag 26 oktober 2012

You know it takes a long, long time.



Jag vet inte om det är något som folk verkligen tycker. Men nu så här i Oktober månad, bröstcancermånaden, om man så vill, så läser jag ändå insändare om att det är orättvist att just bröstcancer får så mycket uppmärksamhet jämför med prostatacancer.

Ja. Hm. Må så vara. Men är det inte så att prostatacancer generellt utvecklas väldigt långsamt jämfört med bröstcancer? Och att man gärna är yngre när man får bröstcancer jämfört med prostatacancer?
Och att det är dödligare med just bröstcancer.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tycker inte att en cancersort är mer värd än en annan men fokus bör väl ligga på dödlighet snarare än vanlighet?

Att kvinnor i det här fallet uppmärksammas mer... Är det det som är problemet? Skaver för att det är ovant?
Tja. Vad vet jag.
Och jag förnekar inte att prostatacancer självklart kan vara dödligt och med många konsekvenser vid behandling. Det vet jag.
Men....ja. 

Jag önskar att alla människor som är sjuka får snabb och adekvat behandling.
Så är det inte riktigt just nu. Inte ens i Sverige, eller vad man ska säga.
Sorgligt.



2 kommentarer:

  1. Du har fel när det gäller dödlighet. Det dör ca 1000 fler men i prostatacancer än bröstcancer varje år. Men jag håller med att det är viktigt att uppmärksamma båda sjukdommarna. Vi är några gubbar som skulle vilja ha en gemensam gala så slapp det bli vi mot dom. Frågan är för viktig för att ha revir tänkande om.
    Prostatalös
    Håkan Florin

    SvaraRadera
  2. Tack för rättelsen!
    Och ja, frågan är för viktig för att bråka om, verkligen.

    SvaraRadera